26 jan. 2011

Och så var det de korta kommentarerna om Oscar också

Jag antar att tiden är inne för mig att ge mina kommentarer angående Oscarsnomineringarna. Hämnden blev nominerad i klassen för Bästa utländska film. För er som inte vet så är Persbrandt med i den. Svenska tidningar går bananas och skriver hit och dit om att han kan vinna en Oscar. News flash, people, här ska ingen Oscar gå till honom. Vinner filmen så är det faktiskt Susanne Bier som får njuta av Oscar.

Årets nomineringar bjöd inte på några större överraskningar. The King's SpeachThe Social Network, Inception, Black Swan, och underbara Winter's Bone är några av alla de som jag förväntade mig. Tim Burtons fantastiska tolkning av Lewis Carrolls Alice i Underlandet är nominerad, den filmen har inga fel tror jag. Först har Carroll gjort sagan, sen tog underbart fantastiska Tim Burton upp luren och slog en pling till sin gamla polare Johnny Depp för att få någon att axla rollen som den galne hattmakaren och sen passade Burton även på att ta frugan Helena Bonham Carter till inspelningen och klä ut henne till en smått sinnesvriden drottning och låta henne agera som så framför något som jag bara kan anta är ett briljant filmteam med sjukt bra utrustning (därav nomineringar för art direction och visuella effekter).

Vad jag skulle komma till var nomineringarna för bästa adapterade manus. Där har vi 127 HoursThe Social NetworkToy Story 3True Grit och Winter's Bone.

127 Hours
Minns ni Aron Rolston? Killen som var med om en hemsk olycka ute i naturen, fastnade med armen bland sten och berg och tvingades amputera sin egen arm för att överleva? Filmen är i alla fall baserad på hans bok om denna hemska upplevelse och hur han kom tillbaka till livet efter att ha blivit räddad. James Franco (som också är en av värdarna för galan) spelar Aron och har även blivit nominerad i klassen Bästa manliga huvudroll.

Behöver jag ens säga mer än Facebook, fenomenet vi älskar att hata? Ben Mezrich skrev The Accidental Billionaires som berättar historien om hur det kommer sig att många känner ett dagligt behov av att bli gillade och kommenterade och bekräftade av han eller hon som vi kände en kvart när vi var sju år gamla.

Har ni sett ettan och tvåan så tar jag lite för givet att ni är sålda på dessa söta leksaker. Nu har Andy, han som leksakerna bor hos, vuxit upp och sluta leka. Vad ska hända nu med Woody och Buzz och resten av alla söta små charmtroll? Jag har nog inte riktigt förstått vilket som anses vara den litterära förlagan, men storyn har i alla fall skrivits av John LasseterAndrew Stanton och Lee Unkrich.

Charles Portis har skrivit boken med samma namn. Vi får lära känna en 14-årig flicka som i jakt på sin fars mördare tar hjälp av en tuff U.S. Marshal spelad av Jeff Bridges som är nominerad för Bästa manliga huvudroll.

Jennifer Lawrence spelar 16-åriga Ree som tvingas slita sig sönder och samman för att hålla ihop en trasig familj och samtidigt leta efter sin försvunne far som är den enda räddningen de har för att få behålla taket över huvudet. Lawrence är nominerad för Bästa kvinnliga huvudroll och John Hawkes är nominerad för Bästa manliga birollDaniel Woodrell har skrivit den litterära förlagan med samma namn.

Den 27 februari, när natten är som mörkast i Sverige så tänds strålkastarna i Hollywood och röda mattan utanför Kodak Theatre fylls av glamorösa och vackra människor. Naturligtvis har jag i vanlig ordning sett till att vara ledig dagen efter. Jag ska njuta. Av varje minut. Som jag har gjort varje år sedan jag var ungefär 16 år.

I Hollywood

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar