12 feb. 2011

I läsglädjens tjänst sedan 1911

Den 10 januari 1911 öppnade Birger Wahlström förlaget som, enligt någon, lärde det svenska folket att läsa. B. Wahlströms Bokförlag. Jag tänker nog vara så pass kaxig så att jag vågar påstå att de flesta i vårt avlånga land någon gång har läst eller åtminstone bläddrat i en av alla de böcker med gröna och röda ryggar som har funnits under de seanste 100 åren. Bland flickböckerna med sina röda ryggar så kunde och kan man läsa om skolhistorier, historier från vardag och familj, man kunde läsa hästböcker och mysterieböcker och yrkesböcker. Jag läst naturligtvis Kitty-böcker när jag var liten. Hur många som helst. Tvillingarna-böckerna läste jag också, men mest var det Kitty som gällde. Bland pojkböckerna med sina gröna ryggar kan man hitta indianböckerna och mysterierböckerna samt böcker om äventyr i främmande länge och böckerna om krigsäventyr och flyghjältar. Här har jag även läst ett par Biggles-böcker. Minns att mormor och morfar hade ett par sådana böcker sedan mamma och moster var små.

Jag är lite ledsen för att mina böcker från barndomen inte finns kvar i min ägo längre. De gick i arv till syrran först och främst och nu tror jag eventuellt att mina kusiner kan ha dem. Eller så är de slängda. De har ju ett par år på nacken nu och lär vara väldigt slitna.

Jag älskar filmen nedan för övrigt. Riktigt mysig, får mig att längta tillbaka till när jag var liten.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar