14 apr. 2011

Repetitionen av Eleanor Catton

Repetitionen är Eleanor Cattons debutbok och jag gillade den så mycket att jag läste ut den på en dag. Att jag hade något av en deadline för den spelade egentligen ingen roll, för jag ville inte släppa boken ifrån mig.

Victoria har haft ett sexuellt förhållande med en av lärarna på flickskolan Abbey Grange, men huruvida det var ett övergrepp eller kärlek kan man aldrig riktigt veta. Spekulationerna haglar. Alla har en åsikt. Till och med stadens teaterskola uppmärksammar händelsen i sitt arbete. Victorias yngre syster Isolde hamnar i ett oönskat fokus på flickskolan och genom henne och en rad andra intressanta karaktärer dras vi in en historia där gränsen mellan teater och verklighet är så diffus att det omöjligt går att hitta ett rätt svar på vad som är vad.

Jag vill inte gå in mer på handlingen då jag tycker att det ska finnas en möjlighet för dig som läsare att skapa en egen uppfattning. Cattons öga för detaljer är fantastiskt och med ett intelligent tänk så har hon skapat underbar förvirring. Det här är en bok som jag kan läsa flera gånger om och alltid hitta nya saker i som gör att tolkningarna  i princip aldrig kan få ett slut. Gillar man böcker med många lager och många vinklingar så gillar man den här boken. Däremot, om man har ett tvångsmässigt behov av att veta exakt vad som händer så lär man avsky boken.

Tummen upp till Dan Mogford för ett klockrent omslag också.

Originaltitel: The rehearsal
Ursprungsland: Nya Zeeland/Kanada
Utgivningsår: 2011
Läst på: Svenska
Översättning: Johan Nilsson
Antal sidor: 312 sidor
ISBN: 978-91-46-22055-8
Förlag: Wahlström & Widstrand

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar