10 aug. 2012

Bokbloggsjerka, 10-13 augusti - Böcker jag inte tänker läsa

Hoppar på helgens jerka och Annika vill veta:


Vilka böcker tänker du inte läsa och varför? Ge exempel på tre stycken.


En svår fråga. Eftersom jag är ganska öppen för det mesta så har jag inte direkt några principer kring vad jag inte tänker läsa. Inte vad jag kan minnas i alla fall. Dock är jag inte överförtjust i Katrin Zytomierska och hennes syn på vikt och människor i allmänhet så jag kommer aldrig att plocka upp hennes Dags att bli smal. LCHF på mitt sätt.


En andra bok som jag inte kommer att läsa är The Secret av Rhonda Byrne. Den boken kanske har hjälpt många, men jag vet att den även misstolkas duktigt och lär vissa människor att förtränga sina problem istället för att bearbeta dem. Jag avskyr verkligen att folk matas med uppmaningar hela tiden om att det är fult att må dåligt eller att det enbart är individens eget fel att de mår så i livet. Många som har läst boken citerar den blint som robotar och kan inte höra något annat som går emot vad de har memorerat från boken. Det enda jag tänker då är: Hej, Engelsfors-sekt! Visst är positivt tänkande bra och visst gör det mycket för ens psykiska hälsa, men man måste även vara realistisk och se situationer som de är och man måste våga ifrågasätta, få protestera och vara arg, bitter och ledsen och sist så måste man få bearbeta utan att känna att ens känslor är "fel". Nej, ser ingen vits alls med att läsa den självhjälpsboken.


En tredje bok som jag inte tänker läsa är Isabella Löwengrips Egoboost! Blondinbellas överlevnadsguide för unga tjejer. Jag tänker för övrigt inte läsa hennes andra bok heller; Isabellas hemligheter: så tog jag huvudrollen i mitt eget liv. Jag säger pass bara. PASS!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar