17 sep. 2012

Någon att lita på av Hans-Olov Öberg


Jaha, jag fortsätter väl med lite mer Hans-Olov Öberg då. Igår skrev jag om hans Djävulens tonsteg och idag fortsätter jag med den fristående uppföljaren Någon att lita på där vi återigen får träffa Elias Fagervik och Benny Modigh.


 


Nio år har gått sedan sist. Det är numera 1987, Benny Modigh har gått från att vara polisinspektör till att ha blivit chef för våldsroteln och Elias Fagervik pluggar till läkare på Karolinska, men är hemma i Västerås över sommaren för att jobba som undersöterska på akuten. När en ung kvinna förs in på samma akut, uppenbart misshandlad och brutalt våldtagen, och när en ung man hittas kastrerad ett par dagar senare så blir uppenbart att att något inte är som det ska. Någon är ute efter hämnd.



I Någon att lita på förs berättelsen framåt av karaktären Någon. Någon som alltid ligger ett steg före polisen i våldtäktsutredningarna, Någon som har utsett sig själv till en angel of mercy, Någon som anser sig ha rätten att döma och dela ut straff till den som har syndat. Någon är intressant, Någon är skrämmande och Någon väcker tankar kring det moraliska dilemma som uppstår i boken: Är det okej att straffa den som har utfört ett vedervärdigt brott?



I den här boken är det inte enbart Västerås som är omgivningen där allt utspelas. Den här gången sträcker sig brotten vida över vårt avlånga land. 80-talet känns bland sidorna, men Öberg har inte fokuserat lika mycket på miljöbeskrivningar och kulturella detaljer nu som han gjorde i Djävulens tonsteg. För mig så spelar det dock ingen roll. Västerås presenterades så väl i den första boken så det behövs inte någon ytterligare presentation i uppföljaren. Vad gäller tidsandan så känns den egentligen inte så viktig för berättelsen här eftersom jag anser att dess styrka främst ligger hos Någon. Huruvida det är ett minus eller ej om man inte har läst Djävulens tonsteg innan man ger sig på Någon att lita på är svårt att säga, men jag känner att den sistnämnda är stark nog att stå på egna ben.



Även den här boken är lättläst och så spännande att jag plöjer igenom den på en dag. Jag kan inte riktigt lägga ifrån mig den eftersom jag hela tiden vill veta mer om vad som ska hända. Även om jag som läsare får väldigt mycket information tidigt i boken som är enbart för mig och inte för resten av bokens karaktärer så finns det ändå en intrig som gör att jag är fastnaglad från första till sista sidan. Varning för sträckläsning!



Nu vill jag att Öberg ska ta och släppa den sista delen i trilogin om Elias och Benny. Jag är extremt nyfiken på hur han ska avsluta det här.



Titel: Någon att lita på

Författare: Hans-Olov Öberg

Läst på: Svenska

Översättning: -

Originaltitel: Någon att lita på

Ursprungsland: Sverige

Utgivningsår: 2012

Antal sidor: 238 sidor

Förlag: Kalla Kulor

ISBN: 978-91-87049-14-9

Finns t ex hos: Adlibris, Bokus, FritzStåhl

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar