16 juni 2013

Sensommarens stora

Jag har börjat läsa Cassandra Clares The Mortal Instruments-serie nu i lagom tid innan filmatiseringen av den första boken kommer på bio den 23 augusti.
 
Från början var det meningen att serien skulle bestå av tre delar, men Clare valde att fortsätta med sina gamla karaktärer och med några nya och skrev tre böcker till. Fem av böckerna har släppts på engelska än så länge, den sjätte och sista kommer under 2014.

Titlarna i serien:
  1. City of Bones
  2. City of Ashes
  3. City of Glass
  4. City of Fallen Angels
  5. City of Lost Souls
  6. City of Heavenly Fire (kommer 2014)
cassandra clare

Nu i juni kom Bonnier Carlsen ut med den första boken på svenska, Stad av skuggor. I dagsläget planerar de även att släppa bok två och tre på svenska så att hela första delen av serien finns översatt.

Jag är övertygad om att jag kommer att gilla Clares serie trots att jag bara har kommit halvvägs in i första boken än så länge. Det är urban fantasy som känns både smutsig och vacker på samma gång. Trailern till filmatisering gör mig ju inte mindre nyfiken heller.

Kolla själva.

 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar