16 dec. 2013

Bokofil..m's JULKALENDER 2013 sprängfylld med lästips - 15 december

Sjukdom har drabbat mig. En väldigt dum förkylning som inte vill lämna mig ifred. Jag försöker vila bort den nu och har gjort det under eftermiddagen genom att läsa ut Nyckeln. Nu är den slut. Alla 800 sidorna. Nu finns det liksom inget mer Engelsfors att fly till. Ledsamt. Recension kommer. Nästa bok blir Veronica Roths Allegiant. Ännu en bokserie att avsluta. 

Igår hann jag inte med någon lucka eftersom jag var fullt upptagen med att befinna mig i J. R. R. Tolkiens och Peter Jacksons värld hela dagen. Först tittade vi på första filmen och sen gick vi på bio och såg andra delen i The Hobbit-trilogin. Och på tal om bokserier. Dagens lucka ska också handla om en avslutande del i en sådan. Nämligen City of Heavenly Fire som ska avsluta The Mortal Instruments. Jag läste de fem första böckerna i serien i somras och Cassandra Clare kommer med den sjätte delen i maj 2014 så den ser jag väldigt mycket fram emot. Jag skulle inte definiera The Mortal Instruments som utomordentligt bäst som jag vet att många andra gör, men det finns mycket i berättelsen som jag gillar. Miljöerna, Magnus Bane, Valentine. För att nämna några exempel. I min mening är det kärleksinslagen som förstör något med väldigt mycket potential.

Glöm ej, böckerna är (nästan) alltid bättre än filmerna så döm inte böckerna utifrån filmatiseringen av den första boken City of Bones är ni söta. I den har man valt att smöra till det med ödesbestämd kärlek som verkligen fäller hela berättelsen. I böckerna finns så mycket mer som faktiskt är intressant utöver kärlekshistorien. En uppföljare till filmen var inte självklar eftersom City of Bones inte blev så pass hyllad som man trodde att den skulle bli, men City of Ashes ligger nu i startgroparna. Det är ännu inte bestämt när filmen släpps.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar