17 nov. 2010

Cecils Silas

Precis lagom innan läggdags så kom jag att tänka på Cecil Bödkers (jag vet inte hur man gör ett danskt Ö på datorn) böcker om Silas. När jag var liten, mellanstadieliten ungefär, så var vi ofta på biblioteket med skolan och jag och en kompis fastnade för denna serie böcker. Jag minns klart och tydligt hur vi satt vid ett av borden en gång och läste samma bok och jag envisades med att försöka övertyga mig själv om att vi läste i samma takt. Varje gång min kompis bläddrade så gjorde jag detsamma fastän jag inte var klar med uppslaget än. När jag kom hem läste jag om allt. Fråga mig inte varför jag gjorde så, men jag tror att det var för att jag såg upp till min vän och ville vara lika duktig som hon. Med åren har jag dock lärt mig konsten att läsa snabbt så jag kanske ska se till att anordna ett läsrace med min vän idag, så får vi se vem av oss som måste gå hem och läsa om sen.

Läsrace eller ej så finns följande böcker att avnjuta om så önskas:
  • Silas och den svarta hästen (1967)
  • Rid i natt, Silas (1970)
  • Silas hejdar ett fyrspann (1973)
  • Silas och hittebarnet (1977)
  • Silas på Sebastiansberget (1978)
  • Silas möter sin arvfiende (1980)
  • Silas och våldgästen (1981)
  • Silas i bergsbyn (1986)
  • Silas och de blå hästarna (1987)
  • Silas och arvet (1988)
  • Silas och vargarna (1990)
Den första boken om Silas, Silas och den svarta hästen, ingår sedan 1967 i Danmarks Barnkulturkanon, en lista på 108 danska konstverk som anses ha extra stor betydelse för Danmarks kulturarv.

Danskt kulturarv

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar