28 mars 2011

Vad är en mecenat?

Alla ni som har pluggat på senaste eller pluggar just nu har alldeles säkert fått ett Mecenatkort någon gång. Jag hade inte en susning om varför kortet hette så under början av min studietid och inte brydde jag mig särskilt mycket heller. När jag sen läste litteraturvetenskap så lärde jag mig dock att mecenat är ett epitet med gamla anor, ända tillbaka till forntiden faktiskt. Personen vars namn som har inspirerat till det hette Gaius Maecenas och finns att skåda här till höger. Han levde mellan 70 f.Kr och 8 f.Kr och var en av Roms mest inflytelserika män och rådgivare åt självaste kejsare Augustus.

Som diktare under den här tiden var det väldigt viktigt att bli vän med en man som hade pengar, någon som kunde försörja honom medan han själv satt och skrev texter som finns kvar än. Två personer som levde av Maecenas var självaste Vergilius och Horatius. Inte helt okända idag. Vergilius skrev Aeneiden på hexameter, hans försök att ge Rom ett nationalepos. Horatius är bland annat skyldig till en hel del poesi, uttrycket Carpe Diem och författade De arte poetica (Om diktkonsten).

Maecenas var en stolt beskyddare och försörjare av litteraturen och vetenskapen på sin tid och där ligger förklaringen i varför studenter i Sverige idag kan använda Mecenatkortet och njuta av både den ena och den andra förmånen och rabatten. Jag älskar när historia lever kvar på det här sättet.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar