17 juni 2011

Illusionernas bok av Paul Auster

I min Auster-koma så var Illusionernas bok av naturligtvis Paul Auster senast ut. Boken utspelar sig på 1980-talet och handlar om David Zimmer som nyss har förlorat sina två söner och fru i en flygplanskrasch. Han går ner i en djup depression och det är inte förrän han ser stumfilmsstjärnan/regissören Hector Mann på TV i en film från 1920-talet som hans fokus flyttas från det han har förlorat. Zimmer blir smått besatt av Manns filmkarriär och skriver en detaljerad bok om den. Man har sedan 1929 trott att Mann avlidit då han försvann spårlöst, men efter att Zimmers bok släppts så får han ett brev från en kvinna som säger sig vara Manns fru och i det framgår det att Mann fortfarande lever och att han vill träffa Zimmer. 

Det som jag tycker är så fantastiskt med den här boken är just att Zimmer är så djupt fokuserad på en filmpersonlighet från 1920-talet. Även om Hector Mann är fiktiv så beskriver Auster honom och hans filmer så ingående att de får eget liv och blir en berättelse i berättelsen. Som filmfantast så älskar jag varje ord och det får mig att tänka på känslan jag fick när jag var på Hollywoods historiska museum i just Hollywood. Jag älskar filmhistoria, gamla filmer och skådisar från förr då allt kändes mer äkta. När Auster i detalj beskriver Manns filmer scen för scen så känns det som att jag faktiskt ser filmen framför mig på riktigt. Jag tänker på det Hollywood-folk som idag sjunger på sin sista vers, men som faktiskt var med under den tidiga Hollywood-eran. Tänk alla deras historier, vad de kan berätta för oss. Hur många hade en karriär som var över i en blinkning, men ändå förtjänar uppmärksamhet för sin naturliga filmintelligens? Hur många av dem har gått i glömska idag?

Som vanligt är Auster ett geni när det kommer till att berätta en historia, jag njuter av allt och älskar att försvinna in bland hans ord. Jag behöver inte gå in mer på det känner jag för jag har nog tjatat tillräckligt om det vid det här laget. Jag är ju austerfierad som sagt.

Originaltitel: The Book of Illusions
Ursprungsland: USA
Utgivningsår: 2002
Läst på: Svenska
Översättning: Ulla Roseen
Antal sidor: 379 sidor
ISBN: 91-7001-027-7
Förlag: Månpocket

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar