8 juli 2011

50 sätt att träffa den rätte av Lucy-Anne Holmes

Varning för sträckläsning och återkommande skrattattacker! Om det nu är något negativt vill säga. Lucy-Anne Holmes 50 sätt att träffa den rätte är som en frisk fläkt bland mängder och åter mängder av existerande chick lit. Den går att läsa om och om igen om så önskas. Inte för att dess handling är unik på något vis, jag visste hur den skulle sluta redan i kapitel ett eller två, men för att den är oerhört underhållande och lättsmält. Lätt det roligaste jag har läst på väldigt länge.

Sara Sargeant, servitris och kämpande skådis, är snart trettio år och ses som den eviga singeln till sin egen och sin omgivnings stora frustration. Dessutom har hon inte haft sex på 351 dagar. Bob Geldof hade naturligtvis anordnat en välgörenhetsgala om han visste det. Efter att ha blivit nobbad för en Narnia-film  av en flintskallig tjockis på den lokala puben och blivit nobbad av en dokusåpa som hon egentligen inte vill vara med i men som skulle ha hjälpt henne att hitta den rätta så får Sara nog. När hennes inneboende Simon gör ett försök att trösta henne och väljer att nynna på låten 50 ways to leave you lover utbrister hon:

Femtio sätt att lämna den rätte. Hur vore det med femtio jävla sätt att hitta den rätte?

Ja, hur vore det inte med femtio jävla sätt att hitta den rätte?! Simon uppmuntrar henne att försöka med just det och hon startar en blogg där hon ventilerar allt. Som den pionjär för kvinnor hon nog misstänker att hon kan bli eller kanske rent utav redan är i samband med att inlägg nummer ett är ett faktum så ser hon det som sitt uppdrag att ge sig ut på jakt efter Mr. Right på alla tänkbara sätt och vis.

När jag började läsa den här boken satt jag bland folk. Det var lite av ett misstag eftersom det inte går att hålla sig för skratt överhuvudtaget när man läser Saras uttryck och åsikter och tankar hit och dit. Jag kände dessutom igen mig en del i Sara och främst i sättet hon talar. Det gjorde även min vän som läser boken i skrivande stund. Hon säger saker som du skulle ha sagt. På ett ställe i boken använder någon sig av termen JÄVLA SKITRÖV varvid Sara skrattar och anser att det är ett underbart skällsord som är grovt underskattat. Innan jag hann läsa det (jag skrattade fortfarande åt JÄVLA SKITRÖV i versaler och med utropstecken), så insåg jag att det skulle bli ett uttryck jag troligtvis kommer att använda mig mer av i framtiden när jag blir ilsk.

Bortsett från utökandet av skällsord i mitt ordförråd så lämnar boken mig med en varm känsla i bröstet. Sara är charmigt bitter, ungefär som en stor del av den partnerslösa befolkningen i verkliga livet är. I alla fall utav de jag känner. Hon är lite Bridget Jones, lite William Thacker och hennes umgängeskrets är ett gäng härliga britter med krut i truten. Jag skulle bli ytterst förvånad om den här boken inte blev film inom en snar framtid.

Originaltitel: 50 ways to find a lover
Ursprungsland: England
Utgivningsår: 2009
Läst på: Svenska
Översättning: Helen Ljungmark
Antal sidor: 356 sidor
ISBN: 978-9197878-74-6
Förlag: Basil

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar