15 juli 2011

Uncovered - med nakna bröst i New York City

Imorse när jag vaknade slog jag på min TV som jag alltid gör varje morgon. Tyra Banks pratade med gäster som har skaffat sig tatueringar en gång i tiden, men som nu ångrar sig och vill bli av med dem. Jag lyssnade halvt om halvt, jag var ju fasansfullt trött och relativt ointresserad. Mitt i min halvdvala dök dock fotografen Jordan Matter upp hos Tyra och började berätta om något som väckte mitt intresse.

Foto: Jordan Matter
2009 släpptes boken Uncovered. Under sex år fotade Matter över hundra frivilliga kvinnor, inklusive sin egen fru, i olika vardagliga situationer i New York City. Barbröstade. Kvinnorna var alla så olika som olika kan bli, men de hade en sak gemensamt. Dåligt självförtroende. Att ta av sig kläderna bland folk när man kämpar med ett dåligt självförtroende är inte det enklaste och det vet många kvinnor och män. Att dessutom möta motstånd från den kultur vi lever i spär enbart på den jobbiga känslan. Det ses kanske inte som helt okej i dagens samhälle att slänga av sig topp och BH i tid och otid var man än befinner sig. Att känna sig skamsen och otillräcklig, vrida sig och skyla sig. Ja, det kanske är det man kan förvänta sig, men Matter vittnade om en euforisk känsla hos alla som valde att slänga sina kläder. En sorts befrielse. Varje kvinna fick dessutom skriva en text till sin bild om de ville och som helhet är boken en fantastiskt hyllning till den kvinnan och hennes kropp, oavsett storlek, form eller färg.

Ni kan läsa mer om boken här och vill ni köpa den så kan ni göra det här. 10% av vad man får in via försäljningen går direkt till forskningen kring bröstcancer. Bilderna är för övrigt riktigt vackra, tjuvtitta lite här.

Foto: Jordan Matter


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar