16 juli 2011

Tack, Harry..för de senaste tio åren

Nu har jag äntligen sett sista delen i sagan om Harry Potter. Och? Ja, det är ju Harry Potter och det kan aldrig vara dåligt. Bortsett från epilogen som alltid är dålig. Filmen är pampig och snygg och Alexandre Desplat har som vanligt gjort ett fenomenalt jobb med musiken. Kombinationen mellan dessa faktorer gav mig tårar i ögonen mer än en gång. När bild och musik fungerar så bra blir jag oerhört svag.

Manusmässigt så fanns det vissa delar jag saknade, vissa delar som inte fick det djup jag önskade och vissa delar som var helt lysande. Så har det ju visserligen varit med alla filmerna, men det blev ganska uppenbart för mig att stora delar av sista boken är helt borta ur mitt minne. Jag kan för allt i världen inte minnas vad i filmen som skiljer sig från den. För jag har ju hört att ni säger att vissa delar är annorlunda. Så ni blir det definitivt en omläsning av i alla fall sista boken. Jag är nyfiken.

Men Alexandre Desplat. Han är verkligen helt fantastisk. Jag fullkomligt älskar hans musik. Han lyckas verkligen alltid. Oavsett vilken film han gör musik till. Han har ju ett par lysande exemplar bakom sig vid det här laget. Harry Potter såklart, men också filmer som TwilightBenjamin Knapp och Mr. Magorium. Är det någons musik jag vill uppleva live någon gång så är det hans! Lämnar er med hans Statues, ett par minuter från sista filmen där tårarna sved bakom ögonlocken. Ett par minuters gudomlighet som får mig att vilja gå ut och utföra hjältedåd med vinden i håret.  Tips: Höj volymen!!



P.S: Farväl, Harry! Och tack för de senaste tio åren. Just nu känner jag mig lite lite tom.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar