16 juli 2011

Trollkarlar, starka kvinnor och vampyrer

Ikväll är det dags för Harry Potter. Äntligen! Jag och min vän ska träffas innan och se Harry Potter och dödsrelikerna, del 1 nu i eftermiddag och sen direkt gå och se del 2. Jag måste för övrigt komma ihåg näsdukar för jag vet att jag kommer att gråta. Efter filmen ska vi i sann Harry Potter-filmskvällsanda gå och äta lite mat på Grekiska Kolgrillen. Underbara dag!

Igår när jag kom hem från jobbet bestämde jag mig för att ha en helt teknikfri eftermiddag/kväll, vilket resulterade i att jag läste ut Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Vilken helt fantastisk bok! Så jag grät! Ska skriva mer om den lite senare. Känner bara att jag behöver återhämta mig lite först, den berörde mig och skakade om mig rejält.

Imorse (läs: i förmiddags) när jag vaknade så var min teknikfria stund över och jag satte mig för att titta på sista halvtimmen av den österrikiska dokumentären Vampyrprinsessan (Die Vampirprinzessin, 2007). I den undersöks legenden kring den tjeckiska furstinnan Eleonore von Schwarzenberg som under sin tid, 1600-1700-talet, sades vara en vampyr. Mot slutet av sitt liv led hon av någon sjukdom som vid den tiden inte kunde identifieras, men man var rädd att den blodsugande ohyran hade smittat henne. Sjukdomen gjorde henne blek och utmärglad och trots mängder av kurer av olika slag i hopp om att förlänga sitt liv, så förlorade hon slutligen kampen. Det påstås att Bram Stoker, i slutet på 1800-talet, fick sin inspiration till Dracula från hennes historia. Furstinnan bodde i slottet i Český Krumlov och begravdes i stadens katedral St. Vitus som är ett fantastiskt exempel på gotisk arkitektur. Jag älskar gotisk arkitektur och jag måste erkänna att jag blev riktigt sugen på att åka dit och se staden med egna ögon.

Jag som är bedrövligt förtjust i allt vad kultur, arkitektur, historia och legender heter gillade det lilla jag såg av dokumentären och är ni som jag så rekommenderar jag att ni ser berättelsen om vampyrprinsessan om ni får chansen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar