19 juli 2011

När du hör den här signalen ..*pling*.. så vet du att det är dags att vända blad

TITTA på bilderna. LYSSNA på sagan. LÄS i boken. Minns ni musiksagorna från 70- och 80-talet? När man fick en tunn liten bok tillsammans med ett kassettband som oftast var rött? I Barbies fall var det nog illrosa om jag inte minns fel.

Jag och en kollega diskuterade My Little Pony nyss och jag kom ihåg att jag hade en sådan musiksaga när jag var liten. Bambi hade jag också. Och Bernard och Bianca. När pappa inte läste Kalle Anka-tidningar för mig (för det gillade jag) eller mamma gäspade sig igenom Ronja Rövardotter så lyssnade jag på mina musiksagor innan jag skulle sova.

Någonstans hemma hos min syster finns nog en del av böckerna kvar, men tyvärr så tror jag att kassettbanden är borta. Idag får barnen vackert gilla moderniteter som CD-skivor och MP3-filer. Inte ens hälften så coolt som kassettband om ni frågar mig.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar