25 juni 2012

Bokbloggsjerka, 22-25 juni - Vilka berättartekniska detaljer är störande?

Jag är ute i senaste laget, men här kommer i alla fall mina åsikter kring midsommarhelgens jerka.



Finns det några berättartekniska detaljer som författarna använder sig av som du kan störa dig på? Var specifik och ge exempel om du kan!



Det retar mig när det finns så många komman i en mening att jag hinner glömma hur meningen började innan jag ens är framme vid slutet av den. När den tar upp en halv sida så blir det inte bra. I Nathaniel Hawthornes The Scarlet Letter finns en del exempel  på långa meningar vilket gör att läsandet känns ansträngt emellanåt. Motsatsen, telegramliknande text, är också extremt störande för mig. Vit jazz av James Ellroy är ett klart och tydligt exempel. Jag höll på att bli tokig när jag läste den, fattade knappt alls vad jag läste.


Alldeles för detaljerade beskrivningar kan också störa mig. Det är självklart viktigt att fokusera på detaljer för att skapa den rätta miljön och sätta stämningen, men de måste vara relevanta för berättelsen. Jag kan nog känna att jag struntar fullkomligt i hur skogen bakom huset ser ut in i minsta detalj och hur livet bland träden ter sig om det inte visar sig att skogen och dess invånare har en funktion i berättelsen. Allt man läser sår ju någon form av frö och om man aldrig återkommer till det så sitter man där i slutet och funderar på varför författaren ens tog upp det från början. Exempel på det är Liftarens guide till galaxen-serien av Douglas Adams. Några som däremot har gjort helt rätt gällande beskrivningar är Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren med Cirkeln och Eld. De är fullkomligt klockrena.


Jag stör mig även på när författare har svårt att anamma begreppet "kill your darlings". Inte en berättarteknisk detalj så, utan kanske brist på, men det stör mig i alla fall. Det spelar liksom ingen roll hur bra ett moment är, om det inte passar in i texten och därmed förvirrar läsaren så ska det bort.  Det har inte med berättelsen att göra. Spara det till en annan text istället. Här är Liftarens guide till galaxen som exempel igen. Även om momenten tydligen ska ha med berättelsen att göra, enligt alla fans, så är många av dem så trista att klockorna stannar. Av 900 sidor så läste jag 300 innan jag gav upp.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar