15 juni 2012

Bokbloggsjerka, 15-18 juni - Läser du helst på svenska eller läser du även på andra språk?


I helgens jerka ställs följande fråga:





Läser du helst svenska böcker (eller böcker i svensk översättning) eller läser du gärna böcker på andra språk. Vilka i så fall?





Ja, huvudsakligen läser jag väl på svenska, men eftersom jag påbörjade min The Great American Novel-utmaning här i veckan så kommer det bli en hel del läsande på engelska framöver. Eftersom engelskan är det enda språk som jag kan någorlunda flytande så har jag inte utvidgat mitt läsande till andra språk särskilt mycket än. Har dock pluggat franska i sex år och vill gärna färska upp kunskaperna lite så jag har funderat på att försöka börja med lite enklare texter på franska också och öva lite. Jag tror att jag kan mer franska än vad jag tror. I alla fall när jag får läsa det och slipper prata.





Egentligen föredrar jag väl att läsa böckerna på dess originalspråk så mycket det går, men det är ju väldigt skönt att läsa på svenska också. Det går så mycket fortare då. I alla fall för mig.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar