24 feb. 2013

Inför nattens Oscarsgala

Richard Harbaugh / ©A.M.P.A.S.
Inatt är det äntligen dags för Oscarsgalan och jag kommer som vanligt att sitta uppe och titta som jag har gjort varje år sen jag var 15-16 år.

Jag har faktiskt lyckats se de flesta nominerade filmerna inför i år. Fyra av dem plöjde jag igenom idag. Jag tänkte att jag skulle bidra med ett par vinstgissningar, men min fokus kommer främst att ligga hos de sex tyngsta kategorierna.

Bästa manliga huvudroll
Daniel Day-Lewis som Abraham Lincoln
Här sätter jag nog alla mina pengar på att Daniel Day-Lewis får hem en Oscar för sin roll som Abraham Lincoln i Steven Spielbergs storslagna drama Lincoln. Även om filmen som sådan inte är min stora favorit inför årets gala så gör Day-Lewis ett lysande jobb när han porträtterar USA:s före detta president.

Andra nominerade i kategorin är Bradley Cooper i Silver Linings Playbook, Hugh Jackman i Les Misérables, Joaquin Phoenix i The Master och Denzel Washington i Flight. Jag tycker om Cooper och Jackman i deras respektive roller, men jag tror inte att de slår Day-Lewis. Jag har inte sett The Master och Flight så jag kan inte uttrycka mig om Phoenix och Washington här. Jag har emellertid hört att Washington är väldigt bra i sin roll, men slår han en gammal president?

Bästa manliga biroll
I den här kategorin har jag ingen riktig favorit. Det enda jag med säkerhet kan säga är att Tommy Lee Jones inte ska vinna för sin roll i Lincoln. Han passar inte alls in i den filmen. Att Alan Arkin vinner för sin roll i Argo känns inte överdrivet troligt, tycker jag. Han är duktig som skådespelare, men hans prestation smälte mest in i mängden här. Philip Seymour Hoffman brukar kunna vara riktigt bra och har samlat på sig en del oscarsnomineringar genom åren, men eftersom jag inte har sett The Master så kan jag inte riktigt yttra mig om hans insats den här gången.

Då återstår Robert De Niro som spelar i Silver Lining Playbook och Christoph Waltz från Django Unchained. Två riktiga giganter i Hollywood. De Niro är bra i sin roll, men eftersom jag har läst boken som filmen baseras på och gillar hans karaktär mer i den så känns han liksom "fel" i filmen och jag har svårt att sluta tänka så. Nej, jag tippar på Waltz här. Jag kan tänka mig att bli nöjd om han vinner. Jag blir nog nöjd om De Niro vinner också egentligen, men då blir det mest för att jag gillar berättelsen som helhet.
 
Christoph Waltz i Django Unchained
Bästa kvinnliga huvudroll
En svår kategori i år. Naomi Watts som spelar i det verklighetsbaserad tsunamidramat The Impossible och Emmanuelle Riva från Amour kan jag egentligen sluta fundera på direkt. Jag har inte sett deras filmer och hört väldigt lite om deras rolltolkningar, men Watts kan eventuellt ha en chans eftersom hennes film är baserad på en väldigt tragisk händelse. Det brukar kunna gå hem. Men slår en naturkatastrof att bli av med Usama Bin Laden? Jag tror inte det. Jag tror att Jessica Chastain kommer att få en Oscar för sin roll i Zero Dark Thirty. Inte bara för att hon är väldigt bra i den, utan också för att filmen handlar om något som har påverkat amerikanarna avsevärt. Jag tror att patriotismen vinner här.

Jennifer Lawrence är också nominerad för sin roll i Silver Linings Playbook och jag tycker väldigt mycket om henne. I allmänhet. Hon är extremt duktig på det hon gör och trots sin unga ålder (hon är född 1990) så är det här hennes andra oscarsnominering. I mitt tycke så har hon förtjänat båda och jag tycker absolut att hon ska få sig en Oscar någon gång, men hon har en lång karriär framför sig så jag är inte orolig.

Mest intressant i den här kategorin är Quvenzhané Wallis. Hon är tio år och inte bara den yngsta oscarsnominerad personen någonsin. Hon är också den enda som är född på 2000-talet. När hon var sex år spelade hon rollen som Hushpuppy i Beasts of the Southern Wild och det var hennes absolut första filmroll. Hon är egentligen min stora favorit i den här kategorin eftersom hon är gåshudsbra i en gåshudsbra film, men jag är lite allergisk mot att man oscarsnominerar barn så för hennes skull vill jag inte att hon vinner. 
 
Jessica Chastain i Zero Dark Thirty
Bästa kvinnliga biroll
Ingen tvekan om saken, Anne Hathaway ska ha sig en Oscar för sin roll i Les Misérables. Amy Adams från The Master, Sally Field från Lincoln, Helen Hunt från The Sessions och Jacki Weaver från Silver Linings Playbook får ursäkta, men Hathaway är given här.
 
Anne Hathaway i Les Misérables
Bästa regi och Bästa film
Två kategorier som brukar gå hand i hand och jag hoppas innerligt att Beasts of the Southern Wild vinner i båda. En vacker film om katastrof och styrka ur ett barns perspektiv. Ett av årets absoluta guldkorn. Konkurrensen är visserligen tuff och risken finns att Les Misérables vinner, men jag håller tummarna ändå.
 
Huruvida mina gissningar stämmer eller ej visar sig på kanal 9 om ett par timmar.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar