26 feb. 2013

Ett par kommentarer om Oscar 2013

Dagen efter Oscarsgalan sov jag i princip hela dagen och när jag inte sov låg jag halvdöd i soffan och tittade på film. Kändes helt rätt.

Utav mina gissningar så hade jag ju hela tre rätt av fyra, även om jag höll tummarna rejält för att Jennifer Lawrence skulle vinna istället för Jessica Chastain. Anne Hathaway vann för sin roll i Les Misérables, Christoph Waltz för sin roll i Django Unchained, Daniel Day-Lewis för sin roll i Lincoln och sist då Lawrence för sin roll i Silver Linings Playbook. Jag är nöjd med alla fyra. Speciellt Lawrence då kanske eftersom hon är en av mina stora favoriter.
 
Anne Hathaway och Jennifer Lawrence med sina Oscars
Matt Petit / ©A.M.P.A.S.
Argo vann Bästa film. Inte imponerad av den. Troligtvis mest för att jag är allergisk mot att ha Ben Affleck framför kameran. Argo fick även Oscars för Bästa manus baserat på förlaga samt Bästa klippning.

Life of Pi fick flest Oscars under kvällen. Av elva nomineringar så fick filmen fyra vinster. Bland annat för Bästa regi till Ang Lee. Filmen är vacker som sådan och det var ju också främst det den fick priser för.

Brave blev årets bästa animerad långfilm. Jag hade hoppats lite på Wreck-It Ralph, jag blev nog mest förtjust i den. Gillar idén om att arkadspelsfigurerna får liv när spelhallen har stängt.

En annan sak som gjorde mig glad av att Paperman vann för Bästa animerade kortfilm. En underbart charmig kortfilm från Disney som var min favorit i den kategorin.
 


Beasts of the Southern Wild fick vara utan Oscars helt trots fyra nomineringar. Ett misstag, enligt mig, men det är en väldigt smal film och jag tror att det är så att antingen gillar man den eller så tycker man att den är skit. Jag råkar tycka att den är fenomenal och ett perfekt exempel på att man inte behöver få miljoner från Hollywood för att kunna göra något bra. Filmen är lågbudget, regissören är debutant och skådisarna är amatörskådisar.

Inte att förglömma, hela tre svenskar fick Oscars i år. Malik Bendjelloul fick priset för Bästa dokumentär för sin Searching for Sugar Man och de rutinerade ljudkillarna Paul Ottoson och Per Hallberg fick dela på vinsten för Bästa ljudredigering för sina Zero Dark Thirty respektive Skyfall.

Vad har jag missat nu..? Just ja, kvällen värd. Seth MacFarlane är ju pappa till serier som Family Guy och American Dad och fick leda galan för första gången i år. Kul bitvis, men han lämnade inget bestående intryck hos mig annat än att han är ruskigt bra på att sjunga. Jag saknar Billy Crystal. Han ÄR Oscarsgalan för mig.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar