6 mars 2013

Dags för lite nytt

Jag råkade shoppa lite böcker fastän jag inte skulle, men jag började läsa en del om australiensisk litteratur och blev sugen. Alla förutom Marie Lu här nedan är kända författare down under och böckerna lät så intressanta att jag inte kunde stå emot.
 
Schindler´s Ark låg som grund för filmen Schindler's list och det är på tiden att jag läser den nu.
 
John Marsdens bok är den första i en serie kallad Tomorrow-serien, boken har blivit film och toppar oändligt många listor över populäraste böcker i Australien och jag har svårt att tänka mig att jag inte kommer att gilla den. Bara titeln är ju helt fantastisk.
 
Lu är ursprungligen från Kina, men bor nu i USA och hennes Legend är den första delen i en trilogi. Berättelsen låter lite som en blandning mellan Les Misérables och The Hunger Games så jag kunde inte stå emot. Tydligen ska även den bli film och det verkar som att Twilight-producenter ska producera och det snackas om att Jonathan Levine ska regissera. Levines senaste film är nyligen släppta Warm Bodies som baseras på Isaac Marions bok med samma namn.
 
Sonya Hartnett är en mycket respekterad ungdomsförfattare i Australien och när jag läste om The Midnight Zoo blev jag så nyfiken så den ska också få flytta hem till mig nu.
 
Har ni läst någon av dem? Vad tyckte ni?
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar