25 juni 2013

Men vad tycker Stephenie Meyer?

Jag läser Cassandra Clares The Mortal Instruments just nu och jag satt och tittade lite på omslagen och insåg att Twilight-författaren Stephenie Meyer har blivit blurbad på alla böckerna i serien. Med exakt samma citat. Ja, det är ju inte konstigt att man har valt att ha Meyers namn på framsidan (och baksidan), hon är framgångsrik som fantasyförfattare och att Clare får reklam av henne gör ju inte att intresset för The Mortal Instruments minskar direkt. Men samma citat på alla böckerna? Varför? Räcker det inte med kanske den första eller de två första? För att sälja in berättelsen. Har man kommit så långt som till andra boken har man nog redan bestämt sig för om man vill fortsätta läsa resten av serien eller ej och med tiden borde väl ändå fler röster göra sig hörda angående Clares böcker så att det finns andra att blurba? Personligen tycker jag att det är lite tjatigt med Meyer hela tiden och jag kan inte låta bli att tänka att man bara har använt hennes citat just för att hennes var det enda värt att blurba.
 
Själv har jag läst ungefär två tredjedelar av första boken och jag måste säga att jag har svårt att komma in i berättelsen. Inte på grund av bokens kvalitet utan mest för att jag har kommit in i någon period som innebär att jag bara kan läsa ca ett eller två kapitel och sen somnar jag och sover i två timmar. När jag plockar upp boken igen inser jag att jag inte har en aning om vad jag läste senast och så måste jag bläddra tillbaka och ha mig. Väldigt opraktiskt. Speciellt eftersom jag är en sån som gärna vill läsa mycket åt gången och allra helst i början av en bok och blir det bara ett kapitel här och ett kapitel där så är det svårt att få något grepp om berättelsen som helhet. Jag får helt enkelt ha en stekpanna bredvid mig när jag läser så att jag kan banka mig själv i huvudet när jag känner att ögonlocken blir tunga. Det borde hålla mig vaken genom minst fem kapitel i alla fall.
 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar