20 nov. 2013

Film - The Hunger Games: Catching Fire

Så ja, nu är jag hemkommen från bion där jag har sett The Hunger Games: Catching Fire. Jag insåg ganska snart att jag hade glömt många detaljer från boken och att jag faktiskt är ganska uppe i det blå gällande den tredje boken. Jag kommer ihåg den i stora drag, men jag kan ärligt säga att jag har glömt mycket. Det var ju ett tag sedan jag läste dem nu. Jag funderar starkt på att läsa om böckerna, det är värt att lägga värdefull lästid på dem igen. 

Filmen? Ja, gillar man första filmen så kommer man älska den andra filmen. Jag ska inte spoila något, men det börjar äntligen hända riktigt stora saker. Det är gripande och enerverande på samma gång, men främst känns det äkta. En framtid som har erövrats av yta spricker och känslor sipprar fram mer och mer. Det känns realistiskt, man kan identifiera sig med karaktärerna, varför de har ett behov av att protestera och man indragen så pass att två och en halv timme lätt känns som 45 minuter. Jag ska erkänna att jag fällde ett par tårar mer än en gång. Känslan av enighet mellan distrikten och respekten de har till Katniss är smittande och berör.

Om man har varit orolig för att manusförfattar- och regissörsbyte ska strula till det så kan jag meddela att det är helt onödigt. Catching Fire är, enligt mig, bättre än The Hunger Games. Djupare, viktigare. Precis som boken.

Skådespelarinsatserna är lysande. Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson som Katniss och Peeta. Händelserna från första delen finns hela tiden där och har förändrat dem som personer. Ingen kan möjligt gå igenom något sådant utan att det lämnar sina spår. Ni kan ju tänka er själva. Stanley Tucci, Donald Sutherland, Elizabeth Banks, Lenny KravitzPhilip Seymore Hoffman som den nye spelledaren, Jena Malone som tidigare vinnaren Johanna. Stor plus är att både Willow Shields och Liam Hemsworth får ta mer plats som Primrose Everdeen och Gale Hawthorne. Primrose är inte längre den lilla flickan vi såg i första filmen och Gale är inte fullt så passiv längre. 

Huvudstaden är galen i sin ytlighet, precis som den ska vara, och dess invånare likaså. Miljöerna är snygga och genomtänkta och hjälper till att sätta rätt stämning väldigt väl. Kostymerna! Sjukt snygga! Musiken är lika med gåshud. Kan man egentligen förvänta sig något annat när James Newton Howard har gjort den? Han har åtta Oscars-nomineringar bakom sig. Trist nog ingen vinst, men jag förutspår att det kommer. Dessutom är det ingen dålig cliffhanger man lämnas med i slutet. Är det november nästa år snart eller? Nog för att jag vet vad som kommer hända eftersom jag har läst böckerna, men det hindrar mig inte det minsta från att längta massor efter nästa film.

Vad tyckte du om filmen?

2 kommentarer :

  1. Filmen var riktigt, riktigt, riktigt bra! Gaaah alltså, sååå bra! Håller absolut med dig om att den är ännu bättre än första filmen. Men jag hade inte alls tänkt mig Plutarch Heavensbee så, inte alls! Jag hade tänkt mig en man med mörkt hår och jaa som den förre spelledaren helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeanette / Bokofil...m21 november 2013 kl. 21:24

      Tror det är en fördel att det var ett tag sedan som jag läste böckerna för om jag hade tänkt mig på Heavensby på något vis så har jag glömt bort det tills nu vad det verkar. =P

      Radera