3 dec. 2013

Bokofil..m's JULKALENDER 2013 sprängfylld med lästips - 1 december

December har redan börjat, jag vet, men jag tänker ha en julkalender ändå. Därför brassar jag på med tre luckor på en och samma dag nu. Nästan som julafton. Varje lucka kommer presentera en bok eller en författare som jag vill läsa nästa år. Det kan vara en nyutkommen bok, en kommande bok, en lastgammal bok eller ett författarskap jag är nyfiken på. Kort och gott, en hel massa tips inför 2014.

Först ut är en bok som nog passar sig lite inför 2014 års Bokmässa. Bernardo Carvalhos Nio nätter kom ut redan 2002 och i den undersöker Carvalho antropolgen Buell Quains självmord i den brasilianska djungeln drygt sextio år tidigare. Quains åkte till Brasilien 1939 för att studera indianerna, men tog sedan sitt liv ett par månader senare. Varför är det ingen som vet och det är det som gäckar Carvalho. 

Quains efterlämnade brev och anteckningar, som indianerna överlämnade till de lokala myndigheterna, talar om ”familjeproblem” men förklarar ingenting. Det rör sig om febriga vansinnesskrifter, fulla av skräck och vilt skenande paranoia.

Carvalho reser till de platser han skriver om – Amazonas, Mongoliet, Japan, Ryssland – men inte för att skildra det som är, utan för att utsätta sig för det som skulle kunna vara. Den värld han skildrar är fortfarande i första hand en litterär skapelse. Eller: en skrivande och läsande människas värld, tolkad som en bok, en frustrerande väv av tecken, ­teman, gåtfulla förbindelser och sammanträffanden.

Tankarna går till Paul Auster snarare än Joseph Conrad.

Citaten är tagna ur Fabian Kastners recension i SvD från 1 december (passande nog eftersom det här är första luckan) 2008 när boken kom ut på svenska. Jag kunde inte bli annat än nyfiken när jag läste den. Om tankarna dessutom går till Paul Auster så kan den ju inte vara dålig. Jag är ju totalt Austerfierad!

Har du läst den?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar