10 dec. 2013

Bokofil..m's JULKALENDER 2013 sprängfylld med lästips - 10 december

Idag är det Nobeldagen, kära läsare. Alice Munro är årets pristagare i litteratur, men det är faktiskt inte henne dagens lucka ska handla om. Inte Munro, men väl en nobelpristagare i litteratur. Närmare bestämt 1962 års pristagare från USA. En man vars böcker jag läste mycket i högstadiet, men som jag har glömt mycket av. Ungefär som med Maria Gripe i gårdagens lucka. 

Författaren är John Steinbeck och jag tror att jag med säkerhet kan säga att de flesta av oss är ganska väl bekanta med hans Möss och människor ( Of Mice and Men, 1937). Den fick jag läsa flera gånger under min skolgång och jag fick se filmen på svenskalektionerna i gymnasiet. Det minns jag väl. 

Ett författarskap som är präglat av ett realistiskt och kritiskt samhällsperspektiv och som når det "riktigt amerikanska" som jag tycker om att läsa. Med "riktigt amerikanska" men jag det smutsiga och dammiga USA där folk kämpar sig genom svårigheter, där människorna känns äkta och där glitter och glamour är långt bort. Långt från Times Square och Hollywood. Lite the great american novel-känsla och det får gärna utspela sig mellan 1850 och 1950 ungefär.

Vredens druvor (The Grapes of Wrath, 1939) och Buss på villovägar (The Wayward Bus, 1947) är två böcker som jag exempelvis vill läsa om. Har haft dem på min Att läsa-lista så länge nu och jag kan snart inte hålla mig längre.

Har du läst Steinbeck? Vilken av hans böcker gillar du mest?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar