14 dec. 2013

Bokofil..m's JULKALENDER 2013 sprängfylld med lästips - 13 december

Lucialucka vare här, en aningen sent, men gårdagen var ett enda virrvarr av stress så jag hann inte ens sitta ner och andas i fem minuter. Jag tog igen det idag genom att sova nästan hela dagen. 

Hilary Mantel. Det är henne jag ska tipsa om nu. Wolf Hall (2009) och Bring Up the Bodies (2012). Båda har belönats med varsin Man Booker Award. Böckerna har varit nerkluddade på min Att läsa-lista länge nu, men jag har inte haft tillfälle att ta tag i dem än. Det ska bli annat under 2014. Då ska jag läsa dem. 

Om Wolf Hall:

Foto: Martin Pope
Lock Cromwell in a deep dungeon in the morning,' says Thomas More, 'and when you come back that night he'll be sitting on a plush cushion eating larks' tongues, and all the gaolers will owe him money.' England, the 1520s. Henry VIII is on the throne, but has no heir. Cardinal Wolsey is his chief advisor, charged with securing the divorce the pope refuses to grant. Into this atmosphere of distrust and need comes Thomas Cromwell, first as Wolsey's clerk, and later his successor. Cromwell is a wholly original man: the son of a brutal blacksmith, a political genius, a briber, a charmer, a bully, a man with a delicate and deadly expertise in manipulating people and events. Ruthless in pursuit of his own interests, he is as ambitious in his wider politics as he is for himself. His reforming agenda is carried out in the grip of a self-interested parliament and a king who fluctuates between romantic passions and murderous rages.

För att undvika spoilers kan jag berätta att Bring Up the Bodies är en fortsättning på Wolf Hall och det som ska bli en trilogi avslutas 2015 med The Mirror and the Light. Det är så många som har snackat upp den här trilogin och jag vill verkligen läsa den. Också helst innan 7 maj när Mantel dyker upp i Stockholm på Internationell författarscen

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar