12 dec. 2013

Bokofil..m's JULKALENDER 2013 sprängfylld med lästips - 12 december

Nu är det officiellt vilka tolv som är nästa års bloggambassadörer för Bokmässan. Jag har länkat till mina elva bloggolegor här till vänster och ni kan läsa mer om oss alla på Bokmässans hemsida

Dessutom är det Lucia imorgon och jobbet ska ha julfest så jag ber om ursäkt i förväg om jag inte hinner med att skriva en lucka imorgon. Jag tror tyvärr inte jag kommer hinna schemalägga någon redan idag, men det positiva är ju att ni får två luckor på lördag då. 

Så. Till dagens lilla boktips. Golden Globe-nomineringarna kom idag. Jag har knappt hunnit titta på dem, men de brukar ofta ge en hint om vilka filmer som kommer bli Oscar-nominerade i början av nästa år. Hann se att 12 Years a SlaveThe Wolf of Wall Street och Captain Phillips har fått en del nomineringar. Och Philomena.

Filmen Philomena är baserad på en bok, skriven av Martin Sixsmith, som heter The Lost Child of Philemena Lee som i sin tur är baserad på en sann berättelse. Boken kom 2009 och filmen har nyss landat på biograferna.

When she fell pregnant as a teenager in Ireland in 1952, Philomena Lee was sent to the convent at Roscrea in Co. Tipperary to be looked after as a fallen woman. She cared for her baby for three years until the Church took him from her and sold him, like countless others, to America for adoption. Coerced into signing a document promising never to attempt to see her child again, she nonetheless spent the next fifty years secretly searching for him, unaware that he was searching for her from across the Atlantic. Philomena's son, renamed Michael Hess, grew up to be a top Washington lawyer and a leading Republican official in the Reagan and Bush administrations. But he was a gay man in a homophobic party where he had to conceal not only his sexuality but, eventually, the fact that he had AIDS. With little time left, he returned to Ireland and the convent where he was born: his desperate quest to find his mother before he died left a legacy that was to unfold with unexpected consequences for all involved."The Lost Child of Philomena Lee" is the tale of a mother and a son whose lives were scarred by the forces of hypocrisy on both sides of the Atlantic and of the secrets they were forced to keep.

Det låter helt enkelt som en väldigt vacker och gripande berättelse och jag blev nyfiken på den så nu vill jag läsa den. Helst innan Oscarsgalan för filmen lär ju garanterat få sig ett par nomineringar och det hade varit kul att hinna läsa boken innan dess.

Berätta gärna vad du tyckte om du har läst boken och/eller sett filmen.

1 kommentar :

  1. Jeanette / Bokofil..m14 december 2013 kl. 23:26

    Du måste berätta hur den var sen. :)

    SvaraRadera