21 jan. 2014

Bok - Vild: En vandring till mig själv av Cheryl Strayed

Vild: En vandring till mig själv
Cheryl Strayed
Utgiven: 2013
Originaltitel: Wild: From lost to found
on the Pacific Crest Trail (2012)
Översättare: Molle Kanmert Sjölander
Sidor: 357 sidor
ISBN: 9789175032917 (pocket)
Jag skulle åka till Linköping till min väns läkarexamen och inför tågresan packade jag Jeanette Wintersons Varför vara lycklig när du kan vara normal? i väskan, men väl framme på tågstationen besökte jag Pressbyrån och såg bokhyllan där Cheryl Strayeds Vild: En vandring till mig själv (Wild: From lost to found on the Pacific Crest Trail, 2012) precis hade flyttat in. Jag köpte och började läsa den istället. Den har funnits i mitt bakhuvud ett tag nu och eftersom jag tycks ha tappat bort min läslust efter nyåret så blev jag glad när jag hittade en bok som väckte mig till liv direkt.

Vild handlar om Strayed själv, som vid 22 års ålder förlorar sin mamma till cancer. Hennes "normala" vardag faller, familjen glider isär, hon förstör sitt äktenskap, lägger ner skolan och börjar med droger och dåligt sällskap. När hon är 26 år bestämmer hon sig för att ordna upp sitt liv och av en slump ser hon en guidebok i en affär som handlar om att vandra på leden Pacific Crest Trail och det tar inte lång stund innan hon bestämmer sig för att det är just det hon behöver. Under 100 dagar tänker hon vandra 200 mil alldeles ensam, från Mojave i Kalifornien till Gudarnas bro som binder samman staterna Oregon och Washington.

När Strayed skrev boken utgick hon mycket från sina egna dagböcker som hon förde under vandringens gång, samt minnen och samtal med människor som förekommer i boken. Det är personligt och nära och det tog inte lång stund för mig innan det kändes som att jag också var med på den där vandringen. Med allt från übertunga ryggsäckar, skavsår, bortslitna tånaglar och björnar till solen i ansiktet, doften av skog, sova under stjärnorna och lyckan av att äntligen få dricka en Snapple. Att ta avstånd från vardagen och människorna i den kan vara precis vad man behöver ibland för att man ska kunna få lite perspektiv och kunna möta sig själv. Att kunna se vad som är viktigt och vad man mår bra av. Att inte fastna i plågor ur det förflutna. Att våga släppa taget och gå vidare. Att växa som människa. Det låter kanske lite som en flummig halleluja-bok nu, men så är inte fallet. Strayed skriver rakt och ärligt om sina tankar och känslor kring en bearbetande process som säkerligen de flesta av oss har gått igenom. Den som man så fint kallar "att hitta sig själv". Att försöka hantera emotionella problem är nog så jobbigt och det krävs mycket styrka (eller desperation) av en människa att dessutom bara släppa allt och ge sig ut i vildmarken i 100 dagar utan att ha någon tidigare erfarenhet av långa och jobbiga vandringar. Boken är en fysisk och psykisk kamp som går rätt in i hjärtat.

Strayed har med sig en rad böcker i packningen som också finns som litteraturlista längst bak i boken. Det gillar jag. William Faulkner, Vladimir Nabokov, James Joyce och Flannery O'Connor är bara några som får bidra till boksamlingen i ryggan. Varför just dessa blir utvalda är oklart. Lite tråkigt, det hade varit intressant att veta vad varför hon valde de titlar hon valde. Vad var det som var är så viktigt med dem som gjorde att hon var villig att släpa dem genom berg och skog bara för att ha dem med sig. De flesta av böckerna eldas upp allteftersom de läses, men Adrianne Rich's poesisamling The Dream of a Common Language får följa med från början till slut.

För mig ligger en stor del av bokens magi i naturen som beskrivs. Det är vackert och fridfullt och så mycket större än människan. Hade jag någonsin trott att jag skulle överleva Pacific Crest Trail hade jag gärna vandrat den själv. Även om Strayeds miljöbeskrivningar gör mig smått lyrisk, så ska det ändå upplevas live.

Under 2014 kommer boken som film med Reese Witherspoon i huvudrollen. Nick Hornby har skrivit manuset som baseras på Strayeds bok och Jean-Marc Vallée står för regin. Vallée är just nu aktuell som regissör till den sexfaldigt Oscarsnominerade Dallas Buyers Club.

Reese Witherspoon som Cheryl Strayed i filmen Wild

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar