16 jan. 2014

Jag sparkar igång Oscarsbevakningen med de bästa huvudrollsinnehavarna

©A.M.P.A.S., Bokofilm
Det är award season i filmens värld just nu och idag kom äntligen nomineringarna till mastodontgalan som avslutar säsongen. Oscarsnomineringarna! Den 16 januari är därför startskottet för min Oscarsbevakning 2014. Söndagen den 2 mars sänds galan live och jag kommer som vanligt sitta uppe hela natten och rapportera direkt med vinnare och annat kul. Ellen DeGeneres för dessutom äran att vara min co-host och hon kommer hålla låda på scenen borta i Hollywood.

Över till nomineringarna. Jag måste tyvärr säga att jag blev besviken. Inte för att de nominerade filmerna i sig är dåliga, men för att jag inte fick en enda överraskning i de större kategorierna. Bästa manliga och kvinnliga huvudroll och biroll, bästa film, bästa regi, bästa manus. Alla filmer och skådisar som jag trodde skulle få nomineringar fick det. Jag vet inte om 2013 var ett tråkigt filmår eller om jag bara har mer koll i år än vad jag har haft innan. Eller om jag är synsk.

Imorse lokal tid var asaguden Thor (också känd som Chris Hemsworth) och Oscarsakademiens president Cheryl Boone Isaacs uppe med tuppen och tillkännagav alla nomineringar. Jag kommer inte gå djupare in på alla kategorier idag igenom alla idag utan inleder med huvudrollsnomineringarna. Den kompletta nomineringslistan finns här.

Actor in a leading role
Christian Bale för sin roll i American Hustle. Jag har bara sett en halvtimme av filmen än så länge, men av det jag har sett så måste jag säga att han gör väldigt bra ifrån sig. Bale fick sin första nominering och vann sin första Oscar 2010 för rollen han spelade i The Fighter

Bruce Dern för sin roll i Nebraska. Jag har inte sett filmen än så kan inte direkt komma med några omdömen. Dern var nominerad 1978 för bästa manliga biroll i filmen Coming Home, men fick gå hem utan guldgubbe. 

Leonardo DiCaprio för sin roll i The Wolf of Wall Street. Ge karln hans Oscar nu! Allas vår Leo är så satans bra i den här filmen. Lätt en av hans bästa rollprestationer, om inte den bästa. Jag får lite gåshud bara jag tänker på det. Han ÄR Jordan Belfort och han är ruskigt bra på att vara honom. DiCaprio är en grymt underskattad skådis, men har ändå tre Oscarsnomineringar bakom sig. En från 1993 när han spelade biroll i Gilbert Grape. Redan då borde han ha belönats eftersom han var fullständigt lysande som Johnny Depps förståndshandikappade lillebror. Nästa nominering fick han för sin huvudroll i The Aviator 2004 och den tredje kom 2006 för huvudrollen han spelade i Blood Diamond.

Chiwetel Ejiofor för sin roll i 12 Years a Slave. Filmen är bra, är värd att se och Ejiofor gör sin roll väl, men jag saknade känslan. Jag blev tyvärr inte så berörd av rolltolkningen. Med tanke på ämnet förväntade jag mig att jag skulle gråta och vara halvt förstörd när jag såg filmen, men inte en enda tår kom. Lite tråkigt. Det här är Ejiofors första Oscarsnominering, men jag tror inte han kommer vinna.

Matthew McConaughey för sin roll i Dallas Buyers Club. Jag har inte sett filmen än, men jag är verkligen nyfiken på den och kommer med åsikter när jag har sett den. Det här är McConaugheys första nominering.

Matt Petit / ©A.M.P.A.S.

Actress in a leading role
Amy Adams för sin roll i American Hustle. Jag har som sagt bara sett en halvtimme av filmen och hon är ju duktig som alltid, men jag behöver se hela filmen innan jag kan säga mer. Adams har fyra nomineringar bakom sig, alla i kategorin Actress in a supporting role. 2005 för sin roll i Junebug, 2008 för sin roll i Doubt, 2010 för sin roll i The Fighter och sista 2012 för sin roll i The Master. Hon har däremot aldrig vunnit en Oscar.

Cate Blanchett för sin roll i Blue Jasmine. Jag har inte sett filmen, så pass än så länge. Blanchett har fem nomineringar och en vinst bakom sig. 1998 och 2007 var hon nominerad för bästa kvinnliga huvudroll i Elizabeth respektive Elizabeth: The Golden Age, men båda gångerna gick hon hem lottlös. 2004, 2006 och 2007 nominerades hon för bästa kvinnliga biroll i The Aviator (och det var då hon gick och vann), Notes on a Scandal samt I'm Not There.

Sandra Bullock för sin roll i Gravity. Jag har inte sett den här heller än, så pass igen. 2009 fick hon sin första nominering för sin huvudroll i The Blind Side och då passade hon även på att vinna lite. Hon är svår att inte tycka om, den där Sandy.

Judi Dench för sin roll i Philomena. Den här filmen längtar jag efter att se, jag har redan bestämt mig i förväg att jag kommer gilla den. Dench blir ju dessutom nominerad för ca allt hon spelar i och har väl 150 Oscarsnomineringar bakom sig eller så. Nej, men sex nomineringar i alla fall. Det känns som att det är betydligt fler, jag tycker att hon har varit nominerad varje år i minst tio år nu. 1997, 2001, 2005 och 2006 nominerades hon för bästa kvinnliga huvudroll i filmerna Mrs. Brown, Iris, Mrs. Henderson Presents och Notes on a Scandal, men hon vann aldrig något. 1998 och 2000 nominerades hon för bästa kvinnliga biroll i Shakespeare in Love samt Chocolat och för den förstnämnda vann hon en Oscar för sin tolv minuter långa skådespelarinsats.

Meryl Streep för sin roll i August: Osage County. Som av en händelse har jag inte sett den här filmen heller än, men det kommer. Streep har så många nomineringar bakom sig att jag inte orkar skriva ner alla. Tre nomineringar, 1978, 1979 och 2002, är för bästa kvinnliga biroll och hon vann en Oscars 1979 för sin roll i Kramer vs. Kramer. Resterande 14 (!) nomineringar är för bästa kvinnliga huvudroll. 1981, 1982, 1983, 1985, 1987, 1988, 1990, 1995, 1998, 1999, 2002, 2006, 2008, 2009 och 2001 var åren och 1982 och 2011 vann hon för sina rollprestationer i Sophie's Choice samt The Iron Lady. Nomineringen i år är hennes artonde! Det krävs talang för att uppmärksammas så många gånger.

Todd Wawrychuk / ©A.M.P.A.S.
Åsikter på det?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar