17 sep. 2011

Grand mal av Linda Boström Knausgård

Grand mal är Linda Boström Knausgårds första prosabok, en novellsamling med tjugo korta berättelser:

Önskan
Vitbjörn Kung Valemon
Våreld
I oljerockarnas land
Antonias drömmar
Osett landskap
Öde
Buenos Aires
Under tiden
Berättelsen om fågeln
Min bror
Universum
Babyalarmet
Kaprun
I den andra byn
Den som väntar
Skogis
Politiken
Grand mal
Den du fruktar

Det som gjorde mig intresserad av boken från början är de första korta meningarna: Jag har en önskan. Den är oerhörd. Men jag vill att du ska lyssna till den. Jag vill att du ska ge mig det jag ber om. Jag kände mig ombedd att läsa boken. Mycket skickligt. När sista sidan var färdigläst ville jag gråta. Varje novell är emotionell. Rädsla. Längtan. Skräck. Lycka. Förväntan. Ilska. I en salig blandning dessutom. I vardagliga stunder då väldigt många människor underminerar sina kortvariga funderingar och känslor. I princip varje novell startar ett smärre uppror i mitt inre eftersom känslan jag oftast har i början sällan är densamma som jag känner i slutet. Alla ord borrar sig in i min själ och skakar om så att jag känner mig yr i huvudet. Förvirrad. Boken är en verklighetens bitchslap! Och jag tycker om den även fast den får mig att känna mig så otroligt maktlös. För maktlös är precis vad man är i livet. Vi kanske tror att vi har allt under kontroll, men faktum är att livet kan skaka om en när man minst anar det och det finns inget man kan göra åt saken.

Boken som helhet är en enda lång förvirrande känslostorm. För er som inte vet så är grand mal en form av epileptiskt anfall. Wikipedia bjuder på följande beskrivning: De börjar med att personen blir stel i hela kroppen. Anfallet är i sig inte skadligt men det finns risk för skador vid falletEfteråt är patienten ofta trött eller förvirrad. Ja, om det var på det här sättet som Boström Knausgård ville påverka läsaren så måste jag att hon har gjort ett relativt bra jobb. Stel i kroppen? Nja, inte krampade jag när jag läste boken, men ett par noveller in så förstod jag att jag aldrig kunde veta vad som skulle komma och kanske var det förväntningarna som gjorde att jag spände mig inför fortsättningen. Skador i fallet? Ja, kanske inte skador då, men i alla fall en beröring och kanske också en förändring i ens inre. Till det negativa eller postiva kan jag inte förutspå, det beror väl helt på individen som läser boken. Trött eller förvirrad? Check! Jag har kommit på mig själv flera gånger med att skaka häftigt på huvudet sedan jag lade ner boken. Som för att skaka allt på plats igen. 

Mina favoritnoveller i boken är Vitbjörn Kung Valemon, Osett landskap, Under tiden och Politiken. Av personliga själ naturligtvis. För nej, jag tror inte att alla kommer att bli berörda av boken som jag blev. Vissa kommer säkerligen inte att bli berörda alls eller ens förstå vad boken vill säga. Och det är okej, för boken är inte mainstream även om den sätter läsaren i många vardagliga situationer och sätter ord på väldigt vanliga känslor. Boken är väldigt speciell. För mig är det en positiv sak. För andra är det en negativ sak. 

Sist men inte minst: Omslaget. Galet snyggt!

Originaltitel: Grand mal
Ursprungsland: Sverige
Utgivningsår: 2011
Läst på: Svenska
Översättning: -
Antal sidor: 106 sidor
ISBN: 978-91-86629-17-5
Förlag: Modernista

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar