17 okt. 2011

Umberto Eco i Kulturhuset

Kulturfilosof, historiker, litteraturvetare, professor emeritus i semiotik och självklart författare. Ja, det är en del av det som är Umberto Eco. I onsdags, 12 oktober, satt han i samtal med Johanna Koljonen på Kulturhusets scen och jag satt i publiken och lyssnade så mycket jag orkade. Jag hade tänkt komma med en sammanfattning, men eftersom seminariet spelades in och finns att se så tycker jag nästan att ni ska ta 90 minuter ur er vardag och titta själva. Det är väldigt intressant.

Det som fascinerar mig så mycket är hur så mycket ur vår historia är okänt för oss vanliga dödliga. Vi ser bland annat vad som skrivs i tidningar och böcker och vi ser det som presenteras på nyheterna, men ofta vinklas det hit och dit och det cencureras och bearbetas tills det som är fakta inte längre existerar. Efter det kommer nästa fundering. Vad är fakta? Egentligen? Jag tror inte heller att media någonsin har gett oss hela sanningen. Aldrig. Uns av den, kan jag tro på. Men inte hela. Jag har en tendens att alltid ta det mesta jag ser i media med en skopa salt. Oavsett vilken tidning jag läser.

Jag tror jag lämnade seminariet mer förvirrad än någonsin, jag kände mig aningen omskakad. De två vänner jag mötte upp efteråt bad mig berätta vad Eco sa, men jag visste inte alls vad jag skulle säga. Jag vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta hans ord. Jag älskar att läsa historiska romaner, men samtidigt är det frustrerande för jag blir sjuk nyfiken på vad som är sant och vad som inte är sant. Säga vad man vill om Dan Browns romaner till exempel, jag har bara läst Da Vinci-koden än så länge, men jag måste erkänna att jag utifrån den har full förståelse för alla som väljer att resa i Robert Langdons fotspår för att ta reda på sanningen bakom alla konspirationer som Brown presenterar för sina stackars läsare. Boken väcker ju nyfikenheten och den väcker skepticismen. Jag läser Begravningsplatsen i Prag just nu och det är väldigt lätt att dras med i den. Eco är otroligt skicklig på att ge liv till en tid jag aldrig upplevt och få mig att känna att den är tillgänglig. Det ska bli väldigt intressant att se hur jag känner efter att jag har läst klart den.      

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar