6 dec. 2011

25 missade mässor, men ingen skräck

Jag insåg att  jag har väldigt lite koll på alla bokmässor som har varit innan den första jag var på, vilket var fjolårets när Afrika var i fokus. Under årets mässa när temat var tyskspråkig litteratur så funderade jag en hel del på vad jag skulle vilja att man fokuserade lite extra på under kommande bokfrosseridagar.

I år vet jag att jag drogs till många av de seminarier som handlade om skräck och fantasy. Ställ till med en mässa med  temat fantastisk litteratur vetja. Lägg tyngdpunkten på en genre.  Barn- och ungdomslitteratur har redan uppmärksammats och jag är ledsen för att jag missade det, det onekligen hade varit intressant.

Geografiskt sett så finns det flera områden som jag gärna ser som tema. Italien, USA, Mellanöstern, Ryssland, Asien. Ja, jag är nog öppen för det mesta faktiskt när allt kommer omkring. Jag är aldrig emot att vidga mina vyer och litteratur har så otroligt mycket att lära ut om världen.

Kanske fungerar det att sätta någon epok i fokus? Romantiken, ja tack. Att sätta förhållandet mellan film och bok som hedersgäst? Inte mig emot. Mer historisk litteratur skulle jag inte heller säga nej till. Bör debatten kring hög och låg  litteratur få mer plats? Jag känner hur mitt blod kokar redan, en sådan bokmässa hade nog varit jobbig för mig eftersom den diskussionen kan konsten att driva mig till vansinne.    

Utifrån det som har varit så hade jag väldigt gärna närvarat -92, -93, -95, -96 känner jag. Det verkar vara teman som skulle fallit mig fint i smaken och passat den jag är. Jag är dock väldigt glad att jag upplevde Afrikas fyra dagar i rampljuset i alla fall, det var en väldigt omvälvande upplevelse för mig.

Teman genom åren:
1985 Biblioteksmässa
1986 En Nordisk kulturmanifestation
1987 Norge
1988 Finland
1989 Danmark
1990 Island
1991 Norden, Tyskland, Barnboken 400 år, Bibeln 450 år, Deckare 150 år
1992 Gränslös Kultur
1993 FN: Ursprungsbefolkningarnas år
1994 Nordisk litteratur
1995 Yttrandefriheten, Tryckfrihet, Pressfrihet
1996 Mångkultur
1997 Nederländsk och flamländsk litteratur, Folkbildning
1998 Barn- och Ungdomslitteratur, Kulturarvet
1999 Tyskspråkig litteratur, Nya vägar för boken, Galenskap
2000 Nordisk litteratur, Läsrörelsen
2001 Nordisk litteratur, Norge, Arkitekturåret
2002 Finland, Journal02 (Kulturtidskrifter), Lär för livet
2003 Polen, Populärvetenskap
2004 Brittisk litteratur
2005 Litauen
2006 Yttrandefrihet
2007 Estland
2008 Lettland
2009 Spanien
2010 Afrika
2011 Tre länder, ett språk - Tyskland, Österrike, Schweiz
2012 Norden

Mer info hittar ni här.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar