12 dec. 2011

Narnia i rätt ordning

Jag sitter och kollar julklappar på nätet och för nioåringen så blir det nog lite böcker, eftersom hon har börjat läsa en hel del. Än så länge har det varit mycket hästböcker, men nu tror jag nog att hon får hålla i sig för lite C.S. Lewis. Det är tid för det nu tycker jag och alla barn bör läsa sagan om Narnia.

Vad som alltid lyckas förvirra mig är ordningen i vilken böckerna ska läsas, men så här ser det alltså ut:
  1. Min morbror trollkarlen
  2. Häxan och lejonet
  3. Hästen och hans pojke
  4. Caspian, prins av Narnia
  5. Kung Caspian och skeppet Gryningen
  6. Silvertronen
  7. Den sista striden
Anledningen till min förvirring är det faktum att böckerna inte kom ut i ovanstående ordning, utan faktiskt så här (inom parantes: årtal då böckerna kom ut och läsordningsnummer):
  1. Häxan och lejonet (1950) (2)
  2. Caspian, prins av Narnia (1951) (4)
  3. Kung Caspian och skeppet Gryningen (1952) (5)
  4. Silvertronen (1953) (6)
  5. Hästen och hans pojke (1954) (3)
  6. Min morbror trollkarlen (1955) (1)
  7. Den sista striden (1956) (7)
Om ni inte orkar komma ihåg hur böckerna ska läsas så kan ni i annat fall köpa hela samlingen här, där alla berättelser är i den korrekta läsordningen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar