30 dec. 2011

Läsåret 2011

Jag har läst 44 böcker i år. Inget rekord, men å andra sidan har jag inte haft någon som helst ambition att slå ett sådant heller.

Årets JA: Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren
Min vän och jag diskuterade böcker och hon tyckte att jag skulle läsa den här och lånade ut sin kopia till mig. Den visade sig vara helt fantastisk och jag kunde inte sluta prata om den så min vän hittade en inbunden kopia till mig på Myrorna, gav mig den i present och lyckan var total.

Årets NEJ: Stockholm rosé av Sophia Wolf Lösnitz
Nej. Bara nej.

Årets skratt: 50 sätt att träffa den rätte av Lucy-Anne Holmes
Skrattade mig igenom hela boken.

Årets tårdrypare: Tusen strålande solar av Khaled Hosseini
Jag kan inte ens prata om boken utan att få en klump i halsen. Den berörde mig något så fruktansvärt mycket. Jag grät i princip genom hela andra halvan av boken. Ni kan ju föreställa er hur jobbigt det var att läsa när jag knappt såg något.

Årets äventyr: Berättelsen om Pi av Yann Martel
Ett fantastiskt äventyr med många nivåer.

Årets segaste: Vit jazz av James Ellroy
400 sidor har aldrig känts såååå långt.

Årets älskling: Paul Auster
Han är författaren som jag har läst mest av i år, sju böcker har det blivit. Har helt förälskat mig i honom som författare. Jag blir liksom aldrig besviken.

Årets besvikelse: Theodor Kallifatides
(förlåt, Anna) Jag hade höga förväntningar, men det blev platt fall. Har dock bara läst en bok än så länge så jag tänker inte döma för hårt. Självklart tänker jag ge honom en andra chans.

Topp-3 för 2011:
Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren
Tusen strålande solar av Khaled Hosseini
En helvetes vinter av Daniel Woodrell

Botten-3 för 2011:
Stockholm rosé av Sophia Wolf Lösnitz
Ge mig en dag till av Mitch Albom
Under morgonens bila av Elfriede Jelinek

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar