6 dec. 2011

Prosa & marmelad hos Forum

I torsdags var jag på årets sista Prosa & marmelad som den här gången hölls på Forum bokförlag. Det har hunnit bli ett par träffar under 2011 och varje gång har vi befunnits oss i Bonnierförlagens vackra lokaler på Sveavägen där verksamheten har haft sitt fäste sedan 90 år tillbaka. Jag har insett att det är otorligt lätt att tappa bort sig där. Varje gång då jag tror att jag hittar eller vill säga att här har jag varit förut så visar det sig att jag har helt fel. Jobbar man där så är det säkerligen inte alls avancerat att ta sig runt i lokalerna, precis på samma sätt som att min gymnasieskola inte alls vara avancerad att ta sig runt i när man väl hade gått där ett litet tag även om det verkade himla krångligt när jag ännu bara var en oskyldig nia som gick i högstadieskolan bredvid.

I alla fall. Prosan vi diskuterade under kvällen var Hisham Matars Analys av ett försvinnande som ni kan läsa om här i slutet av januari. Marmeladen, i form av galant mingelmat, som vi inmundigade stod de underbara systrarna Lisa och Monica Eisenman för. När man önskar att mingelmat inte var mingelmat utan portioner för fullvuxna skogshuggare så vet man att det är väldigt gott. Tjejerna var där och berättade om sin nya bok Systrarna Eisenmans mingelmat  som jag varmt kan rekommendera till alla som någonsin har haft någon form av intresse för den typen av mat. Bokens över 300 sidor bjuder på recept från hela världen på allt man kan tänka sig, råd och redskap, planeringstips för en lyckad tillställning och mycket mer. Lindeman's bjöd på rödvin som jag inte smakade eftersom jag inte kan dricka rödvin, men alla som drack verkade tycka om det.

Halvvägs in på kvällen dök Mia Skäringer upp och pratade en del om kommande projekt, men också om den hon är och har varit med Dyngkåt och hur helig som helst samt hennes senaste Avig Maria som utgångspunkt. Jag känner en enorm respekt för henne. Så många, inklusive jag själv,  kan känna igen sig i hennes berättelser. Den styrka hon utstrålar gör mig stark i själen. Fenomenal människa, Mia, det är du!! För er som undrar så är för övrigt Solsidan 3 på väg och Mia har även ett par filmprojekt på G under 2012.

Som vanligt dök många bekanta ansikten upp under kvällen, men även många nya. Det är alltid lika kul och jag åkte återigen hem mycket nöjd och glad och fylld av inspiration! Alla fick även en välfylld goodie bag med sig hem, Lotta har fotat dess innehåll.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar