15 apr. 2012

Bokbloggsjerka, 13-16 april - Pusha för en nordamerikansk författare

Måndagen är snart här och nu kommer mitt bidrag till helgens bokbloggsjerka.


Pusha för en nordamerikansk författare du gillar.


Busenkelt. Självklart vill jag pusha för min absoluta favorit: Brooklyn-bon Paul Auster. Jag började läsa hans böcker förra året efter att ha hört så otroligt mycket bra om dem och jag blev inte ett dugg besviken. Än så länge har jag läst sex av hans böcker, New York-trilogin, Illusionernas bok, Mannen i mörkret och Orakelnatten samt hans Samlade dikter och jag har ytterligare två böcker, Sunset Park och Osynlig, här hemma i bokhyllan som jag också ska läsa snart.


När någon frågar mig varför jag tycker om Austers skrivande så tycker jag att det är svårt att beskriva vad det är som gör mig så förtjust så att andra verkligen förstår. Hur beskriver man "Det"? Jag vet inte riktigt. Jag älskar att han använder sig av så många olika nivåer i sina berättelser, att han ger mig en så påtaglig New York-känsla trots att jag aldrig ens har varit där, att hans karaktärer ofta är ganska vilsna och söker sig själva på ett sätt som jag ibland känner igen mig i, att han leker med ödet och slumpen så pass att jag vill slita mitt hår emellanåt. Dessutom är jag svag för att läsa böcker som handlar om författare och Austers protagonister är ofta just författare.


Utöver hans skrivande så verkar Auster vara en ytterst intressant person och jag skulle gärna träffa honom över en middag eller två och filosofera om allt mellan himmel och jord.




Copyright/fotograf:

Sofia Runarsdotter

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar