5 dec. 2013

Bokofil..m's JULKALENDER 2013 sprängfylld med lästips - 5 december

För många år sedan nu fick jag en bok av en vän och det visade sig vara en riktigt bra bok som fortfarande ligger väldigt färsk i mitt minne. En bok i genren dystopier som tydligen är den första i en kvartett.

Författaren heter Lois Lowry och boken jag fick heter Den utvalde (The Giver, 1993) och kom ut på svenska 1997. De tre nästkommande böckerna finns inte på svenska, men heter Gathering Blue (2000), Messenger (2004) och Son (2012) och jag ska definitivt läsa dem även om jag kanske tycker att de nog är lite överflödiga. Jag minns att jag funderade så oerhört mycket på slutet i Den utvalde efter att jag hade läst den och jag misstänkte att det nog skulle komma en fortsättning, men jag kände också att det inte alls behövdes. Att den liksom slutade på ett bra sätt. Att känslan jag lämnades med var precis rätt. Ändå är jag nyfiken på de tre resterande delarna. Jag måste helt enkelt läsa dem också. 

Har du läst? Vad tyckte du?

Just ja, Den utvalde kommer ut som film under 2014 också. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar