4 dec. 2013

Om The Scandinavian Sci-Fi, Game & Film Convention i söndags

Kusinen fyllde 13 i början av oktober och fick besöket på helgens mässa i Stockholm som present. Hans första Scifi-mässa och så även min och på en skala från 2 till 14 var han 40 i hur peppad han var. Jag och syster hämtade honom vid åtta på morgonen och strax innan halv elva var vi framme. 

Eftersom Bokmässan i Göteborg är den enda mässan som jag faktiskt kan jämföra med så blev jag först ställd över hur litet område mässan var på och hur lite folk det var. Man kunde ju faktiskt till och med gå mellan alla montrar utan att armbåga ett fyrtiotal personer på vägen. Fascinerande. Jag hade förväntat mig att det skulle vara större än vad det var och att det skulle vara fler besökare. Ytan som Scifi-mässan var på kanske var lite större än Internationella torget på Bokmässan, men det fanns ju massor att titta på och kusinen (och jag och syster) kunde gott och väl stå vid en monter i en halvtimme och titta på allt. Inga konstigheter. Replicas, actionfigurer, tröjor, spel, spel, spel, filmer och allt som kan tänkas ha med filmer att göra. Ingen ovanlighet att hitta Michael Myers i ankomsthallen där han står och stirrar på ett pappersark på golvet, eller att se Jason kuta över mässgolvet bara för att hinna ifatt en Stormtrooper som är ute och promenerar med R2-D2, Iron Man och en zombie. Som sagt. Inga konstigheter. Mest riktigt härligt faktiskt. Jag tog en välförtjänt sittpaus och noterade tre (riktiga) poliser som vandrade in för att kolla läget bara för att stanna och snacka med ett robotstyrt litet monster i rullstol. Inget som händer jätteofta i min vardag kan jag erkänna. 

Mässan gästades av Linda Blair (mest känd som Regan i Exorcisten), Danny Glover (mest känd som Roger Murtaugh i Dödligt vapen-filmerna), David Prowse (mest känd som Darth Vader i de första Star Wars-filmerna), Sylvester McCoy (aktuell som Radagast the Brown i The Hobbit) och Chad Coleman (aktuell som Tyseese i The Walking Dead). Kusinen hade två stora mål med mässan. Att fotas med Coleman och att bli avmålad som zombie. Coleman själv hjälpte till med första delen, Jimmy Wallin från Apart förlag hjälpte till med den andra delen och kusin var omåttlig nöjd när vi åkte hemåt strax efter kl 17 tillsammans med hans nya actionfigur och högen filmer han hade hittat. Syrran tog foto med Linda Blair och själv fick jag ett The Walking Dead-album signerat av Coleman och sen köpte jag med mig två klockrena T-shirts hem. 

Mässan var en riktig upplevelse faktiskt och jag kan definitivt tänka mig att åka dit igen. Det räcker dessutom att vara där en dag, man hinner uppleva allt flera gånger om ändå. 



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar